Mode in de Grote Kerk, nieuwe interactieve tour

Grote Kerk Breda
Fashion in de Grote Kerk van Breda | Foto: Jan van de Lindeloof/BredaNu

De Grote Kerk in het centrum van Breda is een drukbezochte plek. Niet alleen toeristen, maar ook inwoners van Breda zelf bezoeken de kerk om de toren te beklimmen, de grootsheid aan de binnenkant te bewonderen of een tijdelijke expositie te bezoeken. Voor wie wat gerichter rond wil kijken valt er een hoop te zien. Details die je makkelijk over het hoofd ziet, kun je ontdekken met één van de nieuwe interactieve tours. 

In lang vervlogen tijden waren mensen soms ook al een beetje ijdel en wilden ze er graag goed uitzien. Kleding was daarbij van belang en net als tegenwoordig was de mode regelmatig aan verandering onderhevig. Charlotte Fijen is junior curator in de Grote Kerk en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de nieuwe interactieve Fashiontour. Er zijn nu vier verschillende rondleidingen in de Grote Kerk en er komen er nog drie bij.

Gratis tours 

“Er is ontzettend veel te vertellen over deze kerk en dat kan je niet allemaal zien”, vertelt Fijen. “Om toch de verhalen te vertellen aan de bezoekers hebben wij de interactieve tours gemaakt. Dat zijn digitale rondleidingen die je op je telefoon gratis kan doen. De laatste nieuwe tour is de Fashiontour. Die gaat specifiek over de kleding die je hier in de kerk ziet.” 

Een tour kun je zonder begeleiding doen. Na het scannen van een QR-code opent zich een website op je telefoon. Je klikt vervolgens op bijvoorbeeld de Fashiontour en je krijgt een plattegrond met zeven locaties. ”Je klikt dan bijvoorbeeld op de St. Joriskapel, dan opent zich het verhaal en daar swipe je zo doorheen”, demonstreert Fijen op haar eigen telefoon.  

Stiekem zie je meer kleding in de Grote Kerk dan je zou denken en daar valt veel over te vertellen. “We maken een selectie van de kledingstukken waar we een verhaal over kunnen vertellen en we proberen altijd een link naar het nu te leggen. Het moet niet een historisch verhaal worden, maar echt een verhaal voor de mensen van nu, zodat iedereen begrijpt waar het over gaat.” 

Het doel van de tours is om telkens vanuit een andere invalshoek te kijken naar de Grote Kerk. In het komende half jaar worden nog drie nieuwe tours ontwikkeld: De Influencertour, de Arts & Craftstour en de Follow the Moneytour.