PopMonument brengt twee werelden samen 

Spinvis op het podium in de Grote Kerk | Foto: Jan van de Lindeloof/BredaNu

Afgelopen zaterdag vond in Breda een nieuwe editie van PopMonument plaats. Het festival, dat zijn oorsprong heeft in Bergen op Zoom, biedt bezoekers liveoptredens van popartiesten op een monumentale locatie. Grote naam dit jaar was Spinvis die, net als veel andere artiesten, geïnspireerd werd om zijn liedjes in een ander jasje te steken, passend bij de locatie. 

Ben je liefhebber van pop of juist van monumenten? Die vraag werd afgelopen zaterdag in de Grote Kerk van Breda meestal beantwoord met ‘beide’. Het is dan ook juist de kracht van het festival PopMonument dat het deze twee werelden samenbrengt: popmuziek op een ongebruikelijke, monumentale locatie, zoals de trouwzaal van het stadhuis, de Waalse Kerk of de Grote Kerk. 

Unieke formule 

Festivalcoördinator Joep Gudde is vanaf de allereerste editie in Bergen op Zoom betrokken bij het festival. “De monumenten zijn bijna leidend voor hoe het festival er uit gaat zien. We creëren podia in de stad door monumenten te kiezen die willen meewerken. Daar zoeken we passende acts bij. De Grote Kerk is heel hoog en heeft veel galm. Daar kun je dus niet een pop- of rockbandje wegzetten.” 

De unieke formule inspireert artiesten om hun muziek op een andere manier te brengen. Vaak is dat een meer verstilde manier, omdat een drumstel bijvoorbeeld niet werkt met de galm die een kerkgebouw van zichzelf al heeft. Wie wel graag een pop- of rockconcert wilde bijwonen, kon terecht in de Mezz, één van in totaal zes locaties. In de grote zaal ontstond een heuse moshpit bij de beats van rappende hiphopper Gotu Jim die zich niet in hoefde te houden.

‘Kom terug’ 

Vroeg op de avond maakten Pitou, Luwten & Naaz, drie artiesten die de handen ineengeslagen hebben, indruk op het podium van de Grote Kerk. De grote naam die Gudde tot zijn genoegen had weten te strikken was Erik de Jong, beter bekend als Spinvis. Hij werd in de Grote Kerk alleen vergezeld door multi-instrumentaliste Saartje van Camp die de klein gehouden liedjes van Spinvis van haast sacrale achtergrondzang voorzag. Spinvis sloot zijn optreden af met het nummer ‘Kom terug’ en dat leek iedereen een uitstekende suggestie. Misschien voor PopMonument 2026?