Van Breda naar BAFTA: Game ‘ATAN’ wint Student-BAFTA voor Games

Studenten van BUas krijgen een BAFTA voor de game die ze hebben ontwikkeld | Foto: Stefan Pijnacker

Studenten van de Breda University of Applied Sciences hebben met hun game 'ATAN' een bewonderenswaardige prestatie neergezet. Zij zijn namelijk de winnaars van de Student-BAFTA award. Dit is een prijs vanuit de organisatie van de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) die jaarlijks uitgereikt wordt aan de beste mediaproducten die door studenten gemaakt zijn. Meer dan 800 scholen over de hele wereld zijn bij deze organisatie aangesloten. Het 36-koppige studententeam van de videogame 'ATAN' was dit jaar de prijswinnaar in de categorie 'BAFTA Student Award for Games'.

‘ATAN’ is ontwikkeld door studenten van de Breda University of Applied Sciences (BUas). De game begon als schoolopdracht, of ‘creative brief’, voor de derdejaars studenten van de Creative Media and Game Technologies opleiding. Het originele team spendeerde een aantal maanden aan het vroege concept, waarna er circa 6 maanden hard gewerkt is door programmeurs, designers, artists en andere productionele mensen Totdat ‘ATAN’ de spectaculaire game is die het vandaag de dag geworden is. Op 12 juni 2024 kwam de game uit en iets meer dan een jaar later vloog een handvol studenten naar Los Angeles in de Verenigde Staten om de prestigeuze prijs namens het gehele team in ontvangst te nemen.

Lastige opgave

Stefan Pijnacker en Tom Baas waren twee van de leden van het team. Een eerste richting vinden voor het concept voor ‘ATAN’ was een lastige opgave, vertellen de heren. “De eerste twee maanden was vooral achterhalen wat absoluut niet werkt in plaats van wat wel werkt. Gevolgd door een “proof of concept”, iets waarmee we kunnen werken voor de rest van de tijd.”

Het vervolgtraject is een enorm gepuzzel geweest. Om van een groot concept iets te maken waar niet alleen alle leden van het team trots op mogen zijn, maar ook waarin zij voldoende bijdrage hebben kunnen leveren. Bijvoorbeeld om het voor hun verdere studie, stage of toekomstige baan als portfoliomateriaal te gebruiken.

Het bleek een uitdaging, volgens Stefan. “Werk vinden voor sommige mensen was af en toe lastig. We konden wel altijd met oplossingen komen. Het probleem is dat iedereen die in het derde jaar zit, weet dat ze in het vierde jaar een stage moeten lopen en daar hopelijk een baan mee krijgen. Dit zorgt er dus voor dat iedereen voor zichzelf iets probeert te bedenken, zodat ze goed hun vaardigheden kunnen laten zien. Alleen als je in zo’n groot team zit, dan kan je niet iedereen op belangrijke rollen zetten. Dan kan de game veranderen omdat mensen iets willen laten zien, of iets niet willen veranderen omdat ze zich daar in specialiseren. Ondanks dat is iedereen wel enorm volwassen met elkaar omgegaan en, in mijn mening, ook gewoon gezellig. We hebben af en toe mini-events gehost op school om gezellig samen te komen. Volgens mij voegde dat heel wat toe aan de vriendelijke maar ook professionele sfeer.”

Super waardevol

De samenwerking met zo’n groot team was uitdagend, maar het hielp ook om elkaars specialisaties naar een hoger niveau te tillen. “Zoals je misschien kan voorstellen, iemand die heel technisch nadenkt als een programmeur kan niet altijd even goed overweg met een artist die geeft om hoe het eruitziet, en niet om hoe het werkt. Dat is dus een hele leuke interactie door de jaren heen. Gelukkig hebben we designers die meestal wel de communicatie een beetje leiden tussen alle drie de afdelingen. Dat is wel een belangrijke les; dat je (leert) werken met mensen die eigenlijk in een totaal andere wereld zitten. Dat is dus super waardevol.”

De uitreiking van de Student BAFTA prijs vond plaats op vrijdag 13 juni in het The Maybourne Beverly Hills Hotel in Los Angeles, VS. Stefan Pijnacker was één van de studenten die hierbij was. “Ik voelde me niet echt op mijn plek, maar na een half uurtje ofzo viel dat wel weer mee. Iedereen was helemaal fancy gekleed. Ik vond het erg leuk, we waren als eerste categorie aan de beurt, dus wisten meteen dat we gewonnen hadden. Naderhand hebben we nog met een hoop professionals uit de game-industrie kunnen praten.”

Een groot deel van de studenten in het team is aan het uitstromen naar stages, afstuderen of andere paden. Of er een toekomst is voor productiebedrijf Goober Inc., waaronder ‘ATAN‘ is uitgekomen, is nog vaag. “We grappen dat we over 5 jaar weer samen een comeback maken, maar voor nu lijkt het er op dat iedereen zijn eigen pad in slaat.”