Maandagavond schrokken veel inwoners van Tilburg, Breda en omliggende plaatsen op van het harde geluid van straaljagers. Op sociale media lieten tientallen mensen weten plots het kenmerkende gebrul van gevechtstoestellen te hebben gehoord. Sommigen dachten zelfs dat er sprake was van een inzet of noodsituatie.
Volgens het ministerie van Defensie is dat niet het geval. De vluchten maken deel uit van geplande avondtrainingen van de Koninklijke Luchtmacht. De oefeningen worden deze week uitgevoerd vanaf vliegbasis Gilze-Rijen, waar extra activiteiten op de agenda staan. Het gaat volgens Defensie om een reeks reguliere trainingen die eerder zijn aangekondigd bij omwonenden.
Waarom de F-35’s in het donker vliegen
De avondvluchten zijn onderdeel van een speciaal trainingsprogramma dat loopt van 8 tot en met 12 december. De Luchtmacht benadrukt dat bepaalde procedures alleen in het donker realistisch kunnen worden geoefend. Daarom is een deel van de trainingsuren bewust in de avond gepland. Dat kan voor omwonenden hoorbaar zijn, ook op grotere afstand van de vliegbasis.
Tijdens deze week werken F-35-gevechtsvliegtuigen nauw samen met Apache-helikopters. De crews trainen onder meer in het uitwisselen van informatie en het uitvoeren van gezamenlijke missiescenario’s. Zulke oefeningen zijn volgens Defensie essentieel voor de inzetbaarheid en veiligheid van zowel vliegers als helikopterbemanningen.
Geluid niet alleen rondom Tilburg
Hoewel vooral in Tilburg veel meldingen binnenkwamen, waren de toestellen op meerdere plaatsen in Midden- en West-Brabant te horen. Inwoners uit onder meer Breda, Dongen, Rijen en delen van de Baronie meldden het opvallende geluid eveneens te hebben opgemerkt. De verschillende toestellen vlogen maandagavond door aangewezen militaire oefengebieden boven Brabant.
De Luchtmacht legt uit dat de avondvluchten volledig binnen de reguliere openstelling van vliegbasis Gilze-Rijen vallen. Bewoners krijgen normaliter tijdig informatie over periodes met extra trainingsdrukte. De toestellen vertrekken in dit geval vanaf Gilze-Rijen in plaats van Volkel, omdat de samenwerking met Apache-helikopters daar wordt uitgevoerd.
Hinder beperken, maar niet altijd voorkomen
Defensie zegt zich ervan bewust te zijn dat avondvluchten voor overlast kunnen zorgen. Toch benadrukt de organisatie dat sommige oefeningen simpelweg niet overdag kunnen plaatsvinden. Het onderdeel ‘vliegen in duisternis’ is een vast element in de opleiding én het op peil houden van vaardigheden van piloten.
Volgens de huidige planning wordt er vrijdag uitsluitend overdag gevlogen. Daarmee moet de invloed op de omgeving in het weekend beperkt blijven. Voor de overige dagen van de week gelden echter normale trainingsmogelijkheden, waaronder avonduren, zolang deze binnen de vergunde openingstijden vallen.



