Brandweer test nieuwe blustechniek bij brand in elektrische auto

De brandweer heeft een nieuwe techniek om branden in elektrische auto's te blussen. | Foto: Tom van der Put

In een elektrische auto die geparkeerd stond aan de Wederiktuin in Breda is vrijdagochtend brand ontstaan. De auto was op het moment dat de brand uitbrak aangesloten aan een laadpaal. De brandweer gebruikt bij het bestrijden van de brand een nieuwe blusmethode voor elektrische voertuigen, waar momenteel in de regio mee geëxperimenteerd wordt.

De nieuwe methode van de brandweer houdt in dat het accupakket onder hoge druk geblust wordt. De druk kan daarbij oplopen tussen de 300 en 400 bar. De waterstraal penetreert daarbij het accupakket, waardoor de interne accucellen geblust kunnen worden.

Lastig bestrijden

De methode wordt in andere plaatsen in Nederland al getest en ook de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant experimenteert ermee. Bij de brand aan de Wederiktuin waren daarom ook onderzoekers aanwezig die toezien hoe de methode nu ingezet wordt.

Een brand in een elektrische auto is meestal erg lastig te bestrijden. Aan de ene kant komt dat doordat de accu moeilijk bereikbaar is. Aan de andere kant zijn de accucellen licht ontvlambaar en ontstaat er een kettingreactie waarbij accucellen elkaar in brand kunnen steken.

Dompelbak

Momenteel worden elektrische auto’s die in brand hebben gestaan vaak ondergedompeld in een speciale container. Het accupakket blijft dan net zo lang onder water staan, totdat deze volledig is afgekoeld en het risico op brand verdwenen is. Dat kan soms enkele dagen duren.

De oorzaak van de brand in de elektrische auto aan de Wederiktuin is op dit moment nog niet bekend.