Verschillende Nederlandse gameontwikkelaars namen afgelopen woensdag prijzen in ontvangst tijdens de Dutch Game Awards. De Gouden Uilen, uitgereikt in het Chassé Theater, zijn bedoeld om de creativiteit en innovatie van gamemakers te erkennen. Ook een Bredase studio werd voor hun harde werk erkend en viel in de prijzen.
De Dutch Game Awards waren het hoogtepunt van de Dutch Game Week. Sinds 27 november zijn er verschillende evenementen georganiseerd door heel Breda. Van e-sports en game development tot aan uitgevers en andere onderwerpen, maakte het tot een evenement waarin de hele game-industrie aan bod kwam.
Dutch Game Awards
Tijdens de Dutch Game Awards in de avond werden er in negen verschillende categorieën prijzen uitgereikt. Ook kreeg een aantal individuen een prijs voor hun persoonlijke inzet, zoals voor inclusie en ‘career achievements’. Die laatste prijs ging naar iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse game-industrie.
De grote winnaar van de avond was de Groningse game-ontwikkelaars Sokpop Collective, dat de prijs kreeg voor het beste spel van 2025 met hun game ‘Grunn‘. De ‘best art’-prijs ging naar het spel ‘Schim‘ en ‘best narrative’ ging naar ‘Herald‘. De beste game gemaakt door studenten was The Final Print van studenten van BUas. De hele lijst van winnaars is hier te vinden.
Bredase winnaar
Ook een Bredase studio viel in de prijzen. Studio Twirlbound, die opgericht is door Matthijs van de Laar en Marc Peyré, wist de prijs voor beste audio binnen te slepen. Dit hebben is gedaan met de game ‘The Knightling’. Twirlbound bestaat sinds 2013 en het eerste project dat ze uitbrachten heet ‘Pine’, wat tevens hun afstudeeropdracht was. Nu hebben twaalf jaar later een prijs kunnen pakken tijdens de Game Awards.
Matthijs van de Laar ziet kansen in Breda op gebied van games. Twirlbound is zelf uit de opleiding in Breda ontstaan, maar Matthijs ziet ook de inzet van de gemeente die verschillende initiatieven ondersteunt. Hij gelooft dat de Bredase gamesector goed kan groeien als er goede aandacht wordt gegeven aan de opleidingen. “Ik denk, vanuit de opleiding heb je een unieke positie in de wereld, omdat je prachtige projecten kunt starten op de opleiding en daarmee kan je kijken of je financiering kunt ophalen of dat je daarmee verder kunt komen. Het is fijn dat we die opleiding hebben hier en daar kunnen veel studio’s uitrollen als we de goede support geven.”
De Nederlandse gamescene op één plek
Voorafgaand aan de prijsuitreiking vond in de middag de Dutch Game Conference plaats. Chassé Theater was omgetoverd tot een centrum waar je in aanraking kon komen met alle kanten van de game-industrie. De conventie gaf mensen de mogelijkheid om de nieuwste ontwikkelingen mee te krijgen in de Nederlandse gamescene en nieuwe games uit te proberen.
Ook was het voor veel mensen een moment om met elkaar in contact te komen. Verschillende mensen van alle kanten van de industrie waren bij elkaar en leerde van elkaar. Er was een ‘meet and match’-plek, voor mensen om anderen uit de industrie te ontmoeten. Paul Hanraets van uitgever Mystic Forge vertelt hoe hij de hele dag met gameontwikkelaars in contact komt bij de ‘meet and match’. “Het zijn vooral game ontwikkelaars die aan mij pitchen, dus die laten hun gameproject zien en zij willen dan dat wij dat opnemen als uitgever.” Maar ook sprak hij mensen die diensten aanbieden, zoals trailermakers en marketeers.
Breda game stad
De gemeente heeft zich hard ingezet voor deze game week. Breda heeft als doel om een echte Europese hotspot in gaming te worden, geeft wethouder Carla Kranenborg-van Eerd (VVD) aan. De stad heeft grote ambities en dat willen ze duidelijk maken aan de wereld met onder andere de Dutch Game Week. “Door dit te doen claim je dat je gamestad bent, maar word je ook groter en sterker en kan je een betere rol spelen in Nederland en een wereldwijd ecosysteem”, vertelt directeur van Breda Marketing, Hildegard Assies.
Volgens wethouder Kranenborg-van Eerd is Breda de perfecte plek om een gamestad te worden. “In Breda hebben wij een aantal unieke elementen die samenkomen. We hebben de creativiteit en we hebben technologie.” Ook legt de wethouder nadruk op een ecosysteem waarin gamestudio’s zich thuis voelen. Dit moet worden gedaan door veel talenten op te leiden in de stad. Verder moet het vestigen ook aantrekkelijk zijn “Dat betekent dat we ook gewoon woningen moeten bouwen voor deze talenten. Dat betekent we een cultureel aanbod moeten hebben voor al die talenten”, vertel Kranenborg-van Eerd.




