BUas studenten gaan fluitend door het leven, tenminste als ze hun vape inleveren

Arjen van Drunen presenteert bij BUas | Foto: Aart van der Wilt/BredaNu

In het Frontier gebouw van BUas was de aftrap van de actie 'fluitend door het leven'. Met deze campagne hopen de gemeente en BUas studenten te helpen stoppen met vapen.

Om studenten te helpen met stoppen, is er een oplossing die hen moet helpen met ophouden. In het gebouw van BUas staat de komende tijd een grijpmachine die je aanmoedigt om te stoppen met vapen. Studenten kunnen naast de machine hun vape wegdoen en in de machine een fluit grijpen die als vervanging dient. De fluit staat symbool voor een leven met gezondere longen, waardoor je meer energie hebt.

Een creatieve oplossing 

Om het probleem van vapen tegen te gaan is de gemeente een samenwerking aangegaan met verschillende partijen. Creatief bureau Goedzooi heeft het concept bedacht en uitgewerkt. Ook werd er samengewerkt met de GGD en expert in verslavingszorg en verslavingskunde NovadicKentron. 

De actie is bedacht door creatief bureau Goedzooi. Sander Hoogvliet van Goedzooi vertelt waarom ze voor deze campagne hebben gekozen: “Stel dat je stopt met vapen en je eigen talenten gaat benutten, zou je dan meer uit je leven kunnen halen?” Door een fluit te hebben die meerdere tonen kan maken, kunnen jongeren hun talent inzetten door verschillende muziekjes te maken.

Gevaren van vapen

Ten slotte werkte ziekenhuis Amphia mee met de actie. Longarts bij Amphia Nico van Walree vertelt waarom hij het belangrijk vindt dat er minder wordt gevapet: “We weten op lange termijn dat de nicotineverslaving er ook voor zorgt dat mensen die vapen gaan roken en dat dat heel veel ellende geeft.” “Ik vind het heel gek dat dat vapen is toegestaan in Nederland zonder dat iemand weet wat de langetermijneffecten eigenlijk wel zijn.” 

De campagne is bij BUas gestart, maar de machine zal na een aantal weken ook op andere scholen in Breda te vinden zijn. Verder zal de campagne op verschillende plekken in de stad te zien zijn op abri’s en op sociale media wordt de campagne verspreid.