Meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 16 jaar zegt graag later buiten te willen werken, bijvoorbeeld tussen de dieren, planten of bloemen. Toch kiest maar zo’n vijf procent voor een opleiding in het groen. Met de campagne Wegwijs Groen Onderwijs willen de ZLTO en de Stichting MLTS dat beeld veranderen en jongeren én hun ouders laten zien hoeveel kansen er liggen in de agrarische en groene sector.
In het radioprogramma Oosterhout Vandaag van ORTS vertelde Mark de Jong van ZLTO waarom deze campagne zo belangrijk is. “We merken dat veel jongeren het groen hartstikke interessant vinden, maar simpelweg niet weten dat er opleidingen in hun buurt zijn,” legt hij uit. “Ze fietsen er letterlijk aan voorbij.”
Groene toekomst in de regio
De campagne richt zich op heel West-Brabant, een regio waar de agrarische sector stevig verankerd is. “Alleen al in deze regio is vijftien procent van de banen direct of indirect verbonden aan de landbouw en het groen,” zegt De Jong. “Eén boer houdt gemiddeld negen mensen aan het werk. Dan is vijf procent instroom vanuit het onderwijs echt veel te weinig.”
Volgens ZLTO dreigt er in de toekomst een tekort aan vakmensen in het groen – van hoveniers en veehouders tot technici die landbouwmachines onderhouden of watermanagementprojecten uitvoeren. “Daarom trekken we nu aan de bel,” zegt De Jong.
Groen onderwijs onder de aandacht, online én offline
De campagne is inmiddels in volle gang. Jongeren worden aangesproken via TikTok, Instagram en Snapchat, terwijl ouders vooral worden bereikt via Facebook en buitenreclame. “Ouders spelen een grote rol bij de keuze van open dagen en opleidingen,” vertelt De Jong. “Daarom richten we ons ook op hen. We willen dat ze samen met hun kinderen gaan kijken bij de groene scholen.”
In november vinden de open dagen plaats bij verschillende groene opleidingen in de regio, zoals Curio Breda Prinsentuin aan de Frankenthalerstraat en de proeflocatie in Ammerzoden. “Zodra jongeren eenmaal over de drempel stappen, zijn ze vaak verkocht,” zegt De Jong. “Want wat is er leuker dan elke dag leren in het groen?”
Samenwerken met Stichting MLTS
De campagne is een samenwerking tussen ZLTO en Stichting MLTS, die is ontstaan vanuit het voormalige Prinsentuincollege. Toen een deel van de schoolgrond werd verkocht aan de gemeente Breda, besloot de stichting het opbrengstbedrag te gebruiken om het groene onderwijs te blijven ondersteunen. “Met dat spaarpotje stimuleren ze nu projecten die het groene onderwijs versterken,” legt De Jong uit. “Ze zagen direct het belang van deze campagne.”
ZLTO voert de campagne uit in opdracht van MLTS. “Wij staan met de laarzen in het veld,” zegt De Jong. “We weten waar behoefte aan is en kunnen die brug slaan tussen onderwijs en praktijk. Van instroom in het onderwijs tot uitstroom naar het boerenerf: daar doen we het voor.”
Leren met de handen én het hart
De boodschap van de campagne sluit goed aan bij de tijdgeest, merkt De Jong. “Steeds meer jongeren willen iets doen voor het klimaat of de natuur. In het groene onderwijs kan dat perfect. Je werkt aan duurzaamheid, voedselproductie en biodiversiteit, en dat vaak ook nog eens met je handen. Die combinatie spreekt veel jongeren aan.”
Met initiatieven als Wegwijs Groen Onderwijs hoopt ZLTO dat meer jongeren de stap zetten naar een groene opleiding. “We willen dat ze ontdekken dat er letterlijk goud in de grond zit,” zegt De Jong met een glimlach.
Wil je het volledige gesprek met Mark de Jong terugluisteren? Dat kan via het radioprogramma Oosterhout Vandaag van ORTS. Klik hier om de uitzending te beluisteren.




