De opleiding Toerisme, Leisure en Marketing van de Rooi Pannen bestaat 25 jaar

Een pitch van een branchprofessional tijdens de viering van het 25 jarig jubileum van de opleiding Toerisme, Leisure en Marketing. | Foto: Iris Nijssen

De opleiding Toerisme, Leisure en Marketing van De Rooi Pannen bestaat 25 jaar. Donderdagmiddag organiseerde de school een feestelijke dag, waarbij ook oud- studenten en branchepartners aanwezig waren. De middag bestond uit inspiratiesessies door professionals uit het werkveld, én uiteraard uit feestelijke hapjes en drankjes.

Wethouder Arjen van Drunen trapte de middag af. Hij sprak zijn waardering uit voor de opleiding en benadrukte het belang van een duurzame toekomst voor toerisme. “Toerisme heeft een grote toekomst, maar het moet zo groen mogelijk. De opleiding speelt daarin een belangrijke rol, juist hier in Breda, waar toerisme en gastvrijheid goed passen bij de stad”, aldus van Drunen.

Van toen naar nu

Er is veel veranderd de afgelopen 25 jaar. “Vroeger hadden we het nog over ‘leerlingen’ op het mbo. Dat dit is aangepast naar ‘studenten’ is heel fijn”, vertelt Charlotte van den Hooff, adjunct- directeur van de opleiding. Ook de branche Toerisme, Leisure en Marketing is volgens haar veel veranderd en het is daarom aan de opleiding om het onderwijs mee te laten bewegen.

Ook de directeur Johan Hoens bevestigt dit. Zo ziet hij dat de manier van lesgeven veranderd is. “Tegenwoordig is het meer een samenspel van wat wil je leren en hoe zullen we dat doen. Dit doen we ook door de branche die verandert op het netvlies te houden.”

De opleiding is niet alleen inhoudelijk veranderd, ook de omgeving is anders. Wessel  de Werk is een oud- student en zat 10 jaar geleden op de opleiding. “Destijds zaten we nog op het Dr. Jan Ingenhouszplein. Dit nieuwe gebouw is super mooi en hip geworden.” Inmiddels is hij werkzaam bij de KLM en is hij ook op de reünie om wat te vertellen over het najagen van dromen.

Toekomstvisie

Hoewel de opleiding geen grote groeiambities heeft, willen ze wel blijven verbeteren. “We willen een toonaangevende speler blijven op het gebied van toerisme, leisure en marketing”, vertelt Charlotte van den Hooff. Daarbij is er ook oog voor nieuwe ontwikkelingen zoals e-leisure en e-sports. “Daar zit veel overlap met traditionele leisure, maar het vraagt soms om net andere vaardigheden. Ook dat krijgt een plek binnen de opleiding.”

Tot slot benadrukt de directeur dat er altijd behoefte zal blijven aan persoonlijk contact en gastvrijheid. “Reizen is meer dan vermaak bij het zwembad. Mensen willen blijven ontdekken, andere culturen beleven en écht contact maken. Gastvrijheid speelt daarin een onmisbare rol.”