Eenzame zomer? ‘Vrijwilligers van De Luisterlijn maken ruimte in hart en oor’

Een oudere belt de luisterlijn | Foto: Rob Zaandam/De Luisterlijn

In de zomervakantie kan een gevoel van eenzaamheid mensen in alle leeftijden raken: Ouderen die hun kinderen wekenlang niet zien, gescheiden ouders die hun kinderen moeten missen of alleenstaanden bij wie sociale afspraken wegvallen. Een goed gesprek kan dan veel betekenen. De Luisterlijn staat hiervoor tot ieders beschikking.

Veel mensen tellen de weken naar de zomer af. Het maken van een mooie reis of gewoon thuis luieren zonder al te veel verplichtingen helpt om de accu weer op te laden. Daar staat tegenover dat er ook mensen zijn die eerder opzien tegen de zomerperiode. Doordat veel mensen op vakantie vertrekken, zijn de sociale contacten minder. Daarnaast zijn scholen gesloten en liggen sportclubs stil. Hierdoor ontstaat bij veel mensen een gevoel van eenzaamheid. Mariët Boot is officemanager bij De Luisterlijn Breda. “Eenzaamheid is altijd een groot onderwerp bij bellers, maar in de zomer merk je inderdaad dat het aantal mensen dat belt toeneemt, dat mensen er last van hebben dat het stiller wordt doordat anderen weg zijn.”

Zelfreflectie

Landelijk gezien zijn er heel wat mensen die gebruik maken van De Luisterlijn. “Zéker, heel veel!” bevestigt Boot. “Het totaal aantal gesprekken in het vorige jaar was, even opzoeken, 316.638.” Het aantal gesprekken in Breda is niet bekend, maar dat is te relateren aan het landelijke aantal. Om dit hoge aantal bellers een luisterend oor te bieden zijn er veel vrijwilligers nodig. “Landelijk hebben we ongeveer 1500 vrijwilligers, in Breda zijn dat 45 mensen.”

Om ook in de toekomst 24 uur per dag een luisterend oor te kunnen blijven bieden, is de Luisterlijn in Breda voortdurend op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Maar hoe word je dat? “Voordat je begint krijg je een kennismakingsgesprek om te kijken of de verwachtingen aansluiten bij wat wij bieden en of het werk bij je past”, vertelt Boot. “Daarna volgt een intensieve training en je gaat samen met een ervaren vrijwilliger aan de telefoon om te oefenen. In de training komt onder andere zelfreflectie aan de orde. Dat je goed leert kijken wat je zelf doet in een gesprek en wat je anders kan doen.”

Fijn als er iemand luistert

Er melden zich allerlei mensen aan als vrijwilliger, maar het komt regelmatig voor dat dit mensen zijn die zelf een lastige periode in hun leven hebben gehad. Zij weten hoe fijn het is als er iemand naar je luistert. “Als je dat zelf al een keer hebt ervaren en het gaat weer beter, wordt er gedacht: ‘Dat wil ik ook aan een ander bieden’. Wat je als vrijwilliger wel echt moet leren is luisteren en niet in de oplossende, hulpverlenende rol te schieten. Dat is het moeilijkste want van nature doen we dat allemaal. Je moet leren om met een open hart te luisteren, dat is wat De Luisterlijn biedt. Je krijgt geen hulpverlener aan de lijn, maar een vrijwilliger die ruimte maakt in zijn hart en in zijn oor.”

Bij veel mensen is De Luisterlijn minder bekend dan andere hulplijnen zoals bijvoorbeeld De Kindertelefoon. En dat terwijl De Luisterlijn juist bedoeld is voor alle Nederlanders. “Langzaam worden we zichtbaarder. Zo zijn we ook al op televisie geweest en wordt er in nieuwsbrieven en op social media aandacht besteed.”

Vrijwilliger worden

Iedereen die dat wil kan zich opgeven als vrijwilliger bij De Luisterlijn. Dat kan via de website. Behalve informatie vind je daar ook verhalen van vrijwilligers en een aanmeldformulier. “Als je dat formulier invult komt dat automatisch binnen bij de locatie waar je het dichtst bij woont en nemen we contact op”, besluit Boot.

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek. Dat kan via telefoon (088 0767 000), chat of e-mail. De gesprekken zijn anoniem en worden gevoerd door getrainde vrijwilligers die met oprechte interesse luisteren.