Onder het kopje Klantenverhalen op de website van Microsoft is de gemeente Breda terug te vinden als één van de tevreden klanten. Binnen de gemeente wordt gebruik gemaakt van Copilot, de AI-assistent die door Microsoft is ontwikkeld. Het gebruik van Copilot door de gemeente is een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Niet iedereen vindt het echter gepast dat Breda zich leent als figurant in een reclame van een commercieel bedrijf als Microsoft.
In de bewuste reclame licht digitaal vernieuwer Gert-Jan Zandbergen namens de gemeente Breda toe dat de hoeveelheid werk toeneemt en de verwachtingen van de burgers hoger worden. Hierdoor is het steeds moeilijker om te blijven voldoen aan de behoeftes. Hij voegt eraan toe dat er om die reden wordt gewerkt met Copilot van Microsoft 365. Zijn blik in de camera na het noemen van de merknaam zal ongetwijfeld velen overtuigen van de juistheid van deze keuze.
‘Geen reclamecampagne’
In reactie op vragen van Binnenlands Bestuur laat de gemeente Breda weten dat er in hun ogen geen sprake is van een reclamecampagne. Zij zien het, volgens een woordvoerder van de gemeente, eerder als een kans om zichtbaar te maken hoe de gemeente vernieuwt. Experts op het gebied van digitalisering vragen zich echter af waarom publieke bestuurders zich lenen voor het meedoen aan een dergelijk reclamefilmpje.
Naast het filmpje van Breda zijn er ook soortgelijke verhalen van Albert Heijn, de NS en buitenlandse steden als Kaapstad en Montreal te vinden op de website van Microsoft.




