De werkzaamheden aan knooppunt Hooipolder bereiken een nieuwe fase. Per maandag 1 december sluit Rijkswaterstaat de op- en afrit 34 van de A59 definitief. Dat vertelt Erik van Bierendonk, woordvoerder van Rijkswaterstaat, in het radioprogramma Oosterhout Vandaag.
De afsluiting is nodig voor de aanleg van een nieuwe verbindingsboog van de A59 richting de A27, zodat automobilisten straks zonder verkeerslichten vanuit de richting Oosterhout en Raamsdonk door kunnen rijden naar Utrecht. “Voor die verbindingsboog is ruimte nodig,” legt Van Bierendonk uit. “Daarom moeten we de huidige op- en afrit 34 opheffen.”
Nieuwe aansluiting aan de zijde van Oosterhout
Er komt wel een alternatief terug: de nieuwe op- en afrit 33, aan de zijde van Oosterhout. Hier bouwt Rijkswaterstaat ook een nieuwe verbindingsweg naar Raamsdonksveer, inclusief rotondes en een onderdoorgang. Op zaterdag 29 november wordt die nieuwe route feestelijk geopend.
“Die ochtend kunnen mensen zelfs even over de nieuwe weg wandelen,” vertelt Van Bierendonk. “Aan het eind van de middag gaat de weg echt open voor verkeer.” De nieuwe route moet het verkeer tussen Zandspui, Raamsdonk en Oosterhout vlotter laten verlopen en de doorstroming op de A27 verbeteren.
Minder sluipverkeer, betere doorstroming
Het project A27 Hooipolder is volgens Van Bierendonk een van de grootste infrastructuurprojecten van Rijkswaterstaat in Nederland. “Alles wat we doen, is erop gericht om de doorstroming te verbeteren en sluipverkeer te verminderen. We blijven dat goed in de gaten houden,” benadrukt hij.
Met de nieuwe aansluitingen en wegen rond knooppunt Hooipolder wordt het verkeer in de regio veiliger, sneller en overzichtelijker.
Wil je het volledige gesprek met Eric van Beerendonk terugluisteren? Dat kan via het radioprogramma Oosterhout Vandaag van ORTS. Klik hier om de uitzending te beluisteren.




