Bij het station in Breda is slechts één lift waar mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten en mensen met een kinderwagen gebruik van kunnen maken. Vorig jaar was deze lift gedurende een half jaar buiten gebruik. De enige manier om het station in te komen was een omweg van een kilometer. Dit was voor een aantal inwoners van Breda reden om samen met SP Breda actie te voeren. ProRail beloofde beterschap. Zonder zichtbaar resultaat, lijkt het.
Ook de afgelopen twee maanden was de lift kapot, waardoor het station opnieuw niet voor iedereen toegankelijk was. Rob Gerritsen is door zijn beperking gebonden aan een rolstoel. Hij is de toezeggingen dat de lift snel gemaakt zal worden meer dan zat: “Toegankelijkheid is geen luxe, het is een basisrecht. Zolang dit probleem niet duurzaam wordt opgelost, worden wij letterlijk buitengesloten en kunnen we niet vrij reizen!”
Toeval
De actiegroep gaf ProRail het voordeel van de twijfel vanwege de vakantieperiode. Besloten werd dat zodra de lift twee maanden buiten gebruik was, ze van zich zouden laten horen. Het toeval wilde dat dit precies in de week van de toegankelijkheid bleek te zijn. Toepasselijker kon niet.
Nog meer toeval: Op het moment dat de actiegroep het spandoek nog aan het uitrollen is lopen er monteurs van ProRail weg en blijkt de lift opeens weer te werken. Hoewel het doel bereikt is, wordt besloten de actie toch door te laten gaan. “De groep was niet heel groot, maar er waren betrokken mensen bij”, vertelt Marlous Fieret, burgerraadslid voor SP Breda. “En er waren veel mensen die aanhaakten. We konden mooi in gesprek met nieuwsgierige mensen.”
Eisen
Bij het protest van vorig jaar is er een gesprek geweest met ProRail. Hierin is onder andere de tip gegeven om essentiële onderdelen op voorraad te hebben, zodat een reparatie niet afhankelijk is van lange levertijden. Daar lijkt niets mee te zijn gedaan. “Niet dat wij weten”, zegt Fieret. “Het is een tijdje rustig geweest, maar als een lift twee maanden achter elkaar kapot is en daarmee een hele grote groep mensen wordt buitengesloten dan vraag je je wel af of er überhaubt iets mee is gedaan.”
In een reactie vertelt Lotte Kaatee van ProRail dat er wel degelijk intensief gewerkt is aan de lift: “De afgelopen weken hebben we de besturingsplaat van de lift verplaatst en vervangen. Verplaatsing was nodig, omdat een monteur bij een storing niet goed bij het besturingspaneel kon. Tijdens de vervanging hebben we te maken gehad met inbraak en vandalisme en is een onderdeel van de besturingsplaat gestolen.”
Na vervanging van het onderdeel is de lift weer in dienst gegaan. “Helaas hebben we daarna nog twee storingen gehad doordat scooters tegen de deur zijn gereden. In beide gevallen is de storingsdienst direct aan de slag gegaan en kon de lift weer in gebruik worden genomen. Ontzettend veel pech dus. Dit alles neemt niet weg dat het ontzettend vervelend is voor de gebruikers van de lift. Het toegankelijk maken en houden van stations heeft onze aandacht. En waar mogelijk nemen we maatregelen.”
De actievoerders hebben een aantal eisen gesteld, zoals transparantie en duidelijkheid en structurele oplossingen. Ook vragen zij om noodmaatregelen bij storingen. “Dat zou een tweede lift kunnen zijn, maar ik denk dat ProRail heel deskundige mensen in dienst heeft die dat heel goed kunnen bekijken,” besluit Fieret. Voorlopig doet de lift het in ieder geval weer en dat is goed nieuws voor alle mensen die daarvan afhankelijk zijn om het in het station te komen.




