Na een grote verbouwing en een tijdelijke verhuizing zitten de kinderen van de Rudolf Steiner School sinds de herfstvakantie weer in hun eigen schoolgebouw. Aan de voorgevel is niet veel veranderd, maar vanbinnen is de school compleet vernieuwd. Met de ingebruikname van het nieuwe schoolgebouw werd meteen gekozen voor een andere naam.
Meer dan een heel schooljaar moesten de ouders van de Rudolf Steiner School hun kinderen naar een andere locatie brengen. Dat heeft behoorlijk wat impact, zou je zeggen. “Uiteindelijk is het wel zo dat je naar een andere plek in Breda moet, maar onze school is nogal regionaal”, vertelt schoolleider Sandrine Busch daarover. “Er komen ook kinderen uit bijvoorbeeld Terheijden of Zundert. Voor sommige kinderen was het tijdelijke schoolgebouw juist dichterbij.”
Nieuwe naam
Na de herfstvakantie is het vernieuwde schoolgebouw in gebruik genomen. Op maandag 17 november vond de officiële opening plaats. Om 11.00 uur verzamelden de genodigden zich op het schoolplein, waarna de kinderen de aftrap deden met een knap gezongen meerstemmig lied. Schoolleider Sandrine Busch en bestuurder Johan van Knijff vertelden de aanwezigen over de bouw van het nieuwe schoolgebouw.”
Daarna nam wethouder Onderwijs Arjan van Drunen (GroenLinks-PvdA) het woord. Hij richtte zich meteen tot de kinderen en gaf ze terecht een compliment omdat zij zo knap stil bleven tijdens de toespraken. Vervolgens onthulde hij samen met twee leerlingen de nieuwe schoolnaam: Waldorf Breda, een naam die internationaal gebruikelijk is voor Vrijeschool onderwijs.
Ruimte, licht en kleur
Voorheen had het schoolgebouw een rechttoe rechtaan indeling met lange gangen en traditionele klaslokalen. De verbouwde school heeft veel ruimte en licht, er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en het kleurgebruik sluit volledig aan bij de visie op onderwijs van de Vrije School.
“Qua ruimte en qua indeling was het niet wat we wilden”, vertelt Busch. “Wat wij belangrijk vonden is dat er genoeg ruimte is om te bewegen in het gebouw. Wij geven bewegend onderwijs, niet alleen maar zitten en rekenen en lezen, maar ook dat via beweging.” Ook aan de kleuren en het licht in de school is aandacht besteed. “Het was heel erg donker en er was weinig lichtinval. Wij wilden graag de verbinding maken tussen buiten en binnen.”
‘Intensief overleg’
“Het overleg tussen schoolbestuur en gemeente is intensief geweest, vertelt wethouder Van Drunen. “Het gebouw van de Rudolf Steinerschool, de oude naam, was echt toe aan vernieuwing. Een gebouw dat enerzijds gewoon niet meer voldeed, maar ook niet paste bij de onderwijsdoelstellingen van deze school.”
Bestuur en gemeente hebben de handen ineengeslagen door te zorgen dat er een nieuw gebouw kwam en tegelijkertijd dat het veel beter past bij die onderwijsdoelstellingen. “Je ziet heel veel hout, je ziet heel veel duurzaamheid en je ziet dat de buitenruimte fors vergroend gaat worden. Duurzaamheid en vergroening staan in deze school echt op één. Ik ben heel trots op het resultaat, omdat het gebouw nu veel beter past dan voorheen”




