Zorgen rondom uitvoering motie Parkeerverbod Kloosterdreef

Stichting Heilige Driehoek heeft in een brief aan de gemeenteraad gevraagd om uitvoering van een motie die de raad eerder heeft aangenomen, om de natuur en veiligheid op de Kloosterdreef te beschermen.

(zie ook onze eerdere berichtgeving: Oplossing Parkeerprobleem Kloosterdreef nabij of niet (youtube.com)

De schrijver, Cock Gorisse, voorzitter van de Stichting Heilige Driehoek, is teleurgesteld dat het College van Burgemeester en Wethouders weigert de motie verder uit te voeren. 


De motie voorziet in een parkeerverbod per 1 oktober 2024, maar het College wil wachten tot een nieuw parkeerterrein klaar is, wat mogelijk pas medio 2025 is.

Gorisse dringt erop aan om het parkeerverbod alsnog per 1 oktober in te stellen en palen te plaatsen om parkeren op de Kloosterdreef fysiek onmogelijk te maken, onafhankelijk van de voortgang van de plannen van Sint-Catharinadal. 

Onderstaande brief is op 16 augustus verstuurd door Cock Gorisse, voorzitter Stichting Heilige Driehoek.

Oosterhout, 16 augustus 2024

Aan: de gemeenteraad van Oosterhout

Betreft: Beschermen bomen en natuur historische Kloosterdreef en het verbeteren van de veiligheid daar door het laten uitvoeren van uw motie.

Geachte raadsleden,

Uw raad heeft met grote meerderheid van stemmen de onderstaande  motie ‘Parkeren en Kloosterdreef’ dd 23 april 2024 aangenomen.

Met deze motie wordt het gemeentelijk beleid van parkeren op eigen terrein na een slepend proces van jaren eindelijk vorm gegeven en wordt de natuur in de Kloosterdreef verdere schade en een niet passend beeld bespaard. Tegelijk wordt de veiligheid voor fietsers en wandelaars hersteld.

Sint-Catharinadal heeft inmiddels een omgevingsdialoog gehouden en haar plannen gepresenteerd. (Bijgevoegd) Deze plannen worden door ons gesteund met de opmerkingen in ons commentaar op het verslag van de omgevingsdialoog. (Bijgevoegd)

Tot onze verbijstering en teleurstelling weigert het College in haar brief van 9 juli 2024 (https://oosterhout.notubiz.nl/document/14383144/2/2024-07-09+B%26W+parkeren+Kloosterdreef ) aan uw raad de betreffende motie verder uit te voeren. Zij wil de situatie ongewijzigd laten bestaan tot het beoogde parkeerterrein gerealiseerd is. 

Wat ons nu ernstige zorgen baart is de termijn waarop de plannen uitgevoerd kunnen gaan worden. De omgevingsdialoog spreekt van de te volgen “Uitgebreide procedure” conform de nieuwe Omgevingswet. Deze kent een normale doorlooptijd van 3-9 maanden. Gezien het feit dat de vergunning tot op heden niet is aangevraagd, en de door Sint-Catharinadal voorgestelde planning van de werkzaamheden (2 tot 3 maanden, gereed in Q1 2025) is het niet uitgesloten maar wel uiterst waarschijnlijk dat de ongewenste situatie in de Kloosterdreef veel langer, mogelijk wel tot medio 2025 of later, gaat voortduren. Dit is voor ons absoluut onacceptabel, omdat de voortgaande verloedering van de Kloosterdreef ook allerlei ander ongewenst gedrag uitlokt (bijgevoegde foto, bron: Facebook)

Bovendien zal ook na het gereedkomen van het parkeerterrein het plaatsen van paaltjes noodzakelijk blijven om het parkeren door haastige of onwillige parkeerders fysiek onmogelijk te maken. Bovendien is het parkeerterrein volgens de omgevingsdialoog slechts berekend op de ‘dagdagelijkse activiteiten’ en het ‘regulier gebruik’ van en door ‘het klooster’, wat dit ook precies mag inhouden. Er zal dus op drukke dagen en piekmomenten een tekort  aan parkeerplaatsen ontstaan, wat naar ons idee niet op de Kloosterdreef opgelost moet worden.

In de aangenomen motie is gevraagd om een parkeerverbod per 1 oktober 2024.

Daarom dringen wij er bij u op aan om punt 4 van de aangenomen motie ten uitvoer te laten brengen: het instellen van een parkeerverbod per 1 oktober a.s. en dit te handhaven door het plaatsen van paaltjes aan beide zijden van de Kloosterdreef tussen de bomen.

Dit is een actie die de gemeente los van de planning van Sint-Catharinadal zelf ter hand kan nemen. In de praktijk is sprake van een zeer beperkte inspanning met marginale kosten.

Tijdelijke parkeermogelijkheden in de directe nabijheid en op loopafstand zijn ruim voorhanden. 

Uiteraard zijn wij graag bereid over deze kwestie nader met u van gedachten te wisselen.

Hoogachtend,

Cock Gorisse

Voorzitter Stichting Heilige Driehoek

Het verslag omgevingsdialoog informatieavond 16 juli 2024 zie hieronder:

Vanuit Stichting Heilige Driehoek is de onderstaande brief gestuurd naar de betreffende ambtenaar
naar aanleiding van het verslag hierboven:

Geachte heer Hooijdonk,

In reactie op uw verslag Omgevingsdialoog dd 16 juli 2024 willen wij u nogmaals zeggen dat wij blij zijn met dit plan, dat de inrit van de parkeervoorziening aan de Hoogstraat legt, en oog heeft voor de groene inpassing in het geheel van het Rijksbeschermde Stadsgezicht.

Wij hopen dat het plan een einde kan maken aan het al jaren slepende proces om de parkeeroverlast in de Kloosterdreef te beëindigen, zodat de dreef zich kan gaan herstellen. Daarom hebben wij nog een aantal vragen, die voor ons niet helder beantwoord worden in de omgevingsdialoog van 16 juli en ook niet in uw verslag daarvan, en die voor ons wel van cruciaal belang zijn om tot een goede eindafweging te komen.

De eerste betreft de opmerking op blz. 4, voorlaatste alinea, dat het parkeerterrein ten dienste staat van ‘het klooster’. Wij vragen ons af, wat wij onder ‘klooster’ moeten verstaan. Wij nemen aan dat dit niet bedoeld is in de zin van ‘kloostergemeenschap’ maar dat hier het kloostercomplex, inclusief alle huidige en toekomstige gebruikers daarvan, zoals die van het gastenhuis, de winkel, het restaurant, de overige bezoekers, en in de toekomst eventuele mede- of hergebruikers van het huis etc. mee bedoeld worden. Met name restaurant en winkel, die nu niet in exploitatie zijn van Sint-Catharinadal maar van de Stichting Kloosterdomein Sint-Catharinadal, genereren nu immers al het overgrote merendeel van de geparkeerde auto’s. Het zou goed zijn om dit punt duidelijk te maken, zodat daar op de middellange termijn geen misverstand over kan gaan bestaan bij de huidige en toekomstige gebruikers.

Op de tweede plaats missen we een duidelijke onderbouwing van het aantal parkeerplaatsen, een item wat ook al op de voorlichtingsbijeenkomst van 4 oktober 2023 aan de orde was. Op dit moment zijn er tussen de bomen 44 ruimtes, die allemaal de sporen dragen van intensief gebruik als parkeerplaats.

De onderbouwing is, zo schrijft u, voornamelijk gebaseerd op ervaringscijfers en op ‘regulier gebruik’ en ‘dagdagelijkse activiteiten’. Maar wat is ‘regulier gebruik’ en wat zijn ‘dagdagelijkse activiteiten’? Zijn daar ook onder begrepen de activiteiten die Sint-Catharinadal, het restaurant en de winkel zelf organiseren of faciliteren, zoals bijvoorbeeld de Zandsculpturen, de Franse lunch, Vastwel, de eigen jubilea, de kerkelijke hoogfeesten als Kerstmis en Pasen, en de conferenties en ‘heidedagen’ die op en rond het klooster gehouden worden? En als dat niet het geval is, waar parkeert men dan in uw optiek?

Juist omdat wij (nog) niet overtuigd zijn van het feit dat het aantal parkeerplaatsen op de korte en middellange termijn voldoende is, én we twijfelen aan de haalbaarheid van Q1 2025 als opleverdatum parkeerterrein, zullen we zowel bij de gemeenteraad als bij het gemeentebestuur aandringen op uitvoering van de op 23 april 2024 nagenoeg door de hele raad aangenomen motie die om een parkeerverbod vraagt per 1 oktober a.s. mét paaltjes tussen de bomenrij die parkeren fysiek onmogelijk maakt. Er hoeft immers maar één ambtenaar ziek te worden, maar één bezwaar te worden gemaakt, de aannemer staat niet op tijd klaar of komt zijn planning niet na, of het schikt u op het moment van vergunningverlening niet om onmiddellijk de opdracht te verlenen, en we zijn maanden verder dan eind Q1. Dan zou de bestaande toestand nog wel een jaar of langer ongewijzigd blijven, wat de Kloosterdreef nog aanzienlijk verder zou beschadigen. Maar ook als het nieuwe parkeerterrein in gebruik én van voldoende omvang is, zal de verleiding om even voor de deur te parkeren groot zijn. Het fysiek onmogelijk maken van het parkeren tussen de bomen aan beide zijden blijft hoe dan ook in de toekomst noodzakelijk en kan wat ons betreft geen verder uitstel lijden.

Verder wijst u op de uitbreidingsmogelijkheid van het parkeerterrein. Kunt u in de vergunningsaanvraag ook aangeven wanneer u deze mogelijkheid open stelt? ? Wij vragen u ook om de uitbreidingsmogelijkheid nu ook reeds in de procedure en omgevingsvergunning mee te nemen.

Met vriendelijke groet,

Cock Gorisse, voorzitter Stichting de Heilige Driehoek.