Donderdag 1 februari is de lancering van de YouChoose campagne in onze gemeente. De verhardende straatcultuur bij jongeren is een landelijk feit. Om die verharding een halt toe te roepen gaat de gemeente investeren in de jeugd via de campagne YouChoose.
Doel van deze campagne is bewustwording en het uitdagen van jongeren om te investeren in zichzelf. De toename van geweldsincidenten en criminele activiteiten onder jongeren is een landelijke trend. Ook onze gemeente ontkomt daar niet aan. Jongeren raken steeds vaker betrokken bij geweldsincidenten, dealen en het consumeren van drugs.
De (online) groepsdruk zorgt voor veel onrust onder de doelgroep. Scholen maken zich zorgen en ouders weten vaak niet waar jongeren mee in aanraking komen. Gevechten en agressie lijken ook in onze gemeente toe te nemen. Vanaf donderdag 1 februari 2024 start de gemeente Oosterhout daarom, in samenwerking met Soapbox jongerenmarketing, een campagne tegen verhardende straatcultuur:
De campagne stelt jongeren tussen de 11-16 jaar voor een keuze: wil jij indruk maken bij je vrienden door geweld te gebruiken? Of wil je respect krijgen voor je skills? You Choose!
In deze campagne worden jongeren gemotiveerd zich te richten op hun talenten en skills. Door de nadruk op talent worden jongeren geprikkeld om zich in te spannen, verder te leren en zelf initiatieven te ontwikkelen. . In deze campagne zijn lokale ambassadeurs te zien: Rodney van Oossanen (Kickboxer en eigenaar Rodney’s Gym), Chanlex ‘Manuel’ Bahaty (voetballer bij Jong PSV) en Tamara Snoeren (danseres en eigenaar de Dansfabriek Oosterhout).
Meer weten over deze campagne, ga naar http://www.youchoose.nl/Oosterhout.
Bron: Gemeente. Foto: You Choose