Fatbikes, wat zijn het eigenlijk?
Ze werden oorspronkelijk ontwikkeld voor transport in de sneeuw, of onverhard terrein zoals modder en zand, dat was in de 80er jaren. Maar ondertussen zijn ze een soort stijl icoon geworden voor jongeren die geen helm willen dragen en stoer voor de dag willen komen. Een soort brommer uit de tijd voordat de helm daarop in 1975 verplicht werd. Op de snorfiets werd de helm in januari 2023 verplicht. Dit zorgde voor een extra verkoop impuls voor de fatbikes.
De feiten: Fatbikes zijn voor de wet gewoon elektrische fietsen. Je hoeft geen helm op en je hebt geen kenteken nodig voor de legale versie. Ze rijden niet meer dan 25 kilometer per uur en hebben een maximaal van 250 watt. Is dat niet meer zo, en is zo’n fatbike “opgevoerd”, dan zijn deze fatbikes illegaal en dan levert dat een boete op, als je aangehouden wordt, van € 290,–.
Vaak wordt er door een binnenstad gereden, want je wil wel gezien worden natuurlijk met je stoere bike, en zitten er twee of zelfs drie jongeren op de bike. Het levert al heel snel gevaarlijke situaties op, door onoplettendheid en een beetje bravoure. Dit lijdt de laatste tijd tot nogal wat ongelukken. 7 ongelukken in 2022 – 59 ongelukken in 2023 en dit jaar stevenen we af op zeker 100 per jaar, landelijk.
Om te horen hoe de fietserbond hierover denkt, hebben we hierover gesproken met Jan ter Haar, secretaris van de lokale fietsersbond. klik hieronder als je het gesprek wilt terugluisteren. https://orts.nl/radio-programma-gemist/?id=15688675&dt=
Deze afbeelding komt uit de serie “Strange but True!”, geplaatst door Currys Ltd in het blad The Cycling Press, ca 1932.