Webcare en WhatsApp politie voor beter contact met burger

De politie gebruikt meer en meer (Social Media) kanalen om beter en vaker met burgers in contact te komen. Vandaag zijn de resultaten bekend van de pilot WhatsApp die in de eenheid Zeeland-West-Brabant draait.

header-advert

Naast Facebook, Twitter, Instagram is dus ook WhatsApp een manier van de politie om met burgers in contact te zijn. Vanaf 18 maart is het in de politie eenheid Zeeland-West-Brabant mogelijk om via WhatsApp vragen te stellen of meldingen te doen. De pilot is een succes te noemen, 3.250 burgers namen contact op via WhatsApp en voerden 5.100 gevoerde gesprekken met gemiddeld 4 berichtjes per gesprek. Via Twitter voert de politie daarnaast nog eens 35 gesprekken per maand tegenover 43.000 telefoongesprekken op het nummer 0900-8844.

Burgers zijn positief
Burgers zijn positief over de nieuwe manier van meldingen doen. Zij stellen vragen en doen meldingen. Vooral meldingen over verkeerszaken en overlastmeldingen vinden hun weg via WhatsApp. Het kanaal heeft voordelen, zo kunnen er foto’s, locaties en filmpjes worden meegestuurd.. De politie kan niet worden opgenomen in groepen Daarom is het persoonlijk door het 1 op 1 contact. Burgers blijken daardoor bereid meer privacygevoelige informatie te delen. Op het moment dat het echt gevoelige informatie betreft, belt de politie de melder op. Nederlanders zijn meer en meer gewend aan WhatsApp, het voorziet in een behoefte om ook via dit kanaal de politie te bereiken voor ‘geen spoed, wel politie’ meldingen.

Hoe werkt het?
De burger in Zeeland-West-Brabant stuurt via telefoonnummer 06 – 12 20 70 06 een WhatsApp bericht met zijn vraag of melding. Dat kan zijn over overlast, afspraken, informatie over een misdrijf waarvan men getuige was, zorgmeldingen etc. De politiemedewerker neemt contact op met melder. In principe eerst via WhatsApp, maar terugbellen of eventueel mailen is ook een optie. De melding wordt zoals gewoon opgenomen in de politiesystemen. De berichten worden uitgelezen van 07.00 uur tot 22.00 uur, 7 dagen in de week. Het is dus niet bedoeld voor 112 spoedmeldingen. Het is ook niet hetzelfde als Buurtpreventie WhatsApp, waar deelnemers onderling communiceren.

Uitrol in Nederland
De politie kijkt op dit moment hoe WhatsApp in andere eenheden in Nederland kan worden ingezet. Dat zal zeker niet in één klap in al die gebieden gebeuren, maar gefaseerd. Bij het Regionale Service Centrum in Zeeland-West-Brabant komen af en toe ook meldingen via WhatsApp van buiten haar werkgebied. Die worden uiteraard direct doorgezet naar de betreffende politie eenheid.

Toekomst
De politie blijft veranderende behoeftes en mogelijkheden van communicatie met de burger onderzoeken. Dat doen we op kleinere schaal door verschillende kanalen in pilots te verkennen. De succesvolle pilots worden dan eventueel landelijke geïmplementeerd. Daarbij is de –bekroonde-Website www.politie.nl het eerste fundament om op door te bouwen. Contact tussen de politie en burgers verloopt nu al steeds meer via smartphones. We willen laagdrempelig bereikbaar zijn, ook met tekst en beeld. De politie werkt namelijk samen met de burger voor betere en meer veiligheid.


Source

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*