Het Coronateam is er voor de huurders

Thuisvester richtte begin van dit jaar het Coronateam op omdat ze zich konden voorstellen dat er zorgen ontstonden bij huurders. Zorgen over het betalen van de huur door inkomensverlies. Zorgen over stressvolle situaties thuis doordat er meer mensen tegelijk thuis waren. Maar ook eenzaamheid door het verlies van dierbaren of doordat gezamenlijke activiteiten niet door gaan. Allemaal zaken waarbij huurders niet altijd weten hoe ze het aan moeten aanpakken

Overlast

De huurders weten het team te vinden. Drie keer werden ze benaderd voor geluidsoverlast. Bij een van deze gevallen moest de melder iedere dag vroeg op om te werken en dacht hij dat de buurkinderen de tent afbraken. Ze namen contact op met de buren. De kinderen konden door Corona niet naar school. De buurjongen, die normaal gesproken naar een speciale school gaat, kon zijn energie niet kwijt waardoor de overlast ontstond. We adviseerden beiden met elkaar in gesprek te gaan om de situatie uit te leggen en afspraken te maken. De andere gevallen gingen over blaffende honden en een huurder die door Corona niet de benodigde begeleiding kreeg. In alle drie de gevallen geven huurders aan dat ze het achteraf fijn vonden dat ze hun zorgen gedeeld hadden en opgelucht waren dat ze het gesprek met het team zijn aangegaan. Het gaf hen echt rust. 

Betalingsproblemen

Het team bezocht proactief en onaangekondigd 180 adressenomdat er onregelmatigheden waren bij het betalen van de huur. Ze haalden de verhalen achter het niet betalen van de huur op. Het merendeel ervaarde deze persoonlijke betrokkenheid van Thuisvester als prettig. Voor het team werd de impact die Corona op huurders heeft steeds duidelijker. Ze konden huurders tijdig intern doorverwijzen naar een consulent schulphulpverlening en/of sociaal beheer. Huurders waren natuurlijk terughoudend om in de schuldhulpverleningte gaan omdat ze dan ‘niks meer te zeggen hadden over hun geld’. De teamleden konden uitleggen dat ze er wel veel voor terug kregen. Geen deurwaarders meer aan de deur, geen vervelende brieven meer, geen geschuif meer met geld. Maar de rust hebben en weten dat iedere week boodschappen gedaan kunnen worden en dat alle vaste lasten betaaldworden. 

Kwetsbare ouderen

Ze belden 55 oudere kwetsbare huurders gewoon op om te vragen hoe het echt met ze gaat. Die reageerden verbaasd maar waardeerden dit gebaar enorm. Een huurster van 84 jaar was extra verrast. Ze belt zelf al 20 jaar namens de KBO Oosterhout Centrum naar ouderen met de vraag; hoe gaat het met u? Ze was blij verrast dat ze nu zelf een keer gebeld werd met die vraag. Enkele teamleden hebben haar dan ook thuis bezocht om een bloemetje te bezorgen en waardering uit te spreken.

Ook zorgen delen?

Mensen vinden het vaak niet fijn om hun zorgen met anderen te delen. In de praktijk blijkt dat het echt kan opluchten en rust kan geven het gesprek hierover aan te gaan. Huurders van Thuisvester kunnen de Coronateamleden bereiken via telefoonnummer 0162 491 300 of mail ons corona@thuisvester.nl.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.