Mobiliteit en energiecrisis.

We werken meer op kantoor om de energierekening thuis laag te houden. Na corona blijkt ook de energiecrisis grote invloed te hebben op het reisgedrag van werkend Nederland. Meest opvallend: om de energierekening thuis laag te houden, werken we vaker op kantoor. We reizen méér, leggen grotere afstanden af en de elektrische auto en (elektrische) fiets rukken nog meer op. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van reisgedrag door Shuttel, aanbieder van zakelijke mobiliteitsoplossingen. 

Als expert in mobiliteitstrends analyseerde Shuttel anonieme data van circa 150.000 Shuttel mobiliteitskaarten en laadpassen. Dit geeft een goed beeld van het zakelijke reisgedrag in Nederland en de trends op dit gebied.

Op kantoor werken om energie te besparen

Kwalitatief onderzoek wees eerder al uit dat medewerkers op hun energiekosten willen besparen door vaker op kantoor te werken. Dit effect ziet Shuttel duidelijk terug. Het aantal OV-kilometers steeg de afgelopen maanden mee met de energieprijzen. Vanaf eind februari liep het aantal reisbewegingen met het OV op, met een duidelijke piek in de maand juni toen de energieprijzen omhoog schoten. Sommige organisaties draaien zelfs thuiswerkafspraken terug: werknemers zijn vaker welkom op kantoor, om energiekosten thuis te kunnen drukken.

Meer op de fiets

De fiets was altijd al populair voor woon-werk- en zakelijk verkeer. Uit het Shuttel-onderzoek blijkt dat het zakelijk fietsgebruik blijft groeien. Tussen oktober 2021 en oktober 2022 nam dit zakelijke fietsgebruik met 236% toe. Dit is onder meer terug te voeren op de populariteit van de ‘(elektrische) fiets van de zaak’; deze is tegenwoordig voor zowel werkgevers als werknemers een aantrekkelijk alternatief. Ook deelfietsen worden vaker gebruikt. 

Elektrische auto rukt op

Tijdens de coronapandemie heeft de auto aan populariteit gewonnen. Daarbij valt op dat elektrisch rijden bij (grote) werkgevers de norm is geworden. Het aandeel van EV’s in het totale wagenpark groeide dit jaar met liefst 136%. In dezelfde periode nam het aantal laadtransacties met 86% toe. Ook deelauto’s profiteren van de sterke vraag naar individueel vervoer. Het gebruik ervan nam met 256% toe tussen oktober 2021 tot oktober 2022.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.